Wireless Access Point
  1399/02/08 

دنیای شبکه، متشکل از تجهیزات و دستگاه‌های بسیاری است که هریک وظیفه‌ای را برعهده دارند و عملکرد صحیح آن‌ها روی کل شبکه تاثیر مستقیم دارد. در میان تجهیزات شبکه، روتر و اکسس پوینت بی‌سیم با توجه به کاربردی که دارند، در بسیاری از موارد یا به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند یا از آن‌ها به درستی استفاده نمی‌شود. با توجه به این موضوع باید درباره تفاوت روتر و اکسس پوینت بی‌سیم اطلاعات مناسبی به دست آورد تا بتوان به درستی از آن‌ها استفاده کرد.
در این مقاله قصد داریم به توضیح تفاوت‌هایی که بین روتر و اکسس پوینت بی‌سیم وجود دارد، بپردازیم تا با اطلاعات بیشتری بتوانیم از این تجهیزات بهره‌مند شویم.

اکسس پوینت بی‌سیم (Wireless Access Point) چیست؟

اکسس پوینت بی‌سیم به عنوان یک فرستنده یا گیرنده عمل می‌کند و شبکه کابلی یا بی‌سیم را گسترش می‌دهد. به طور کلی زمانی از اکسس پوینت بی‌سیم استفاده می‌شود که سیگنال‌های وای‌فای ضعیف، نقاط کور یا مواردی برای گسترش شبکه وجود داشته باشد. باید اشاره کرد که در دنیای شبکه به اکسس پوینت بی‌سیم (Wireless Access Point) به اختصار WAP گفته می‌شود.

روتر بی‌سیم (wireless router) چیست؟

روتر بی‌سیم دستگاهی است که بسته‌های داده را در میان شبکه مسیردهی می‌کند و نسبت به اکسس پوینت از قابلیت‌های دیگری نیز برخوردار است. روتر می‌تواند از طریق آدرس‌های IP به اینترنت متصل شود، همچنین در روتر ویژگی NAT یا ترجمه آدرس شبکه وجود دارد که با بهره‌مندی از آن به روت دهی ترافیک میان دو شبکه مختلف می‌پردازد.

تفاوت‌های روتر و اکسس پوینت بی‌سیم

حالا نوبت آن است که با توجه به اطلاعاتی که درباره روتر و اکسس پوینت به دست آوردیم، نسبت به تفاوت‌هایی که این دو دستگاه با یکدیگر دارند هم اطلاعاتی کسب کنیم.

تفاوت در نقش و عملکرد

روتر بی‌سیم به صورت همزمان می‌تواند چندین کاربرد متفاوت از جمله روتر، اکسس پوینت، سوئیچ، سرور DNS و سرور DHCP داشته باشد. این در حالی است که نقش‌ها و کاربرد‌های اکسس پوینت با روتر متفاوت است و نقش‌های آن شامل اکسس پوینت، AP+Bridge،‌ ریپیتر،  Wireless client و Multi-SSID می‌شود.

یک پورت مهم، پورت WAN

وای‌فای اکسس پوینت از گسترش دامنه بی‌سیم استفاده می‌کند و به روتر شما متصل می‌شود تا کاربر به شبکه و اینترنت دسترسی پیدا کند. یک شبکه WiFi AP تا زمانی که از WAN استفاده نکند، نمی‌تواند به تنهایی به ISP متصل شود. این در حالی است که روتر خود به تنهایی می‌تواند به ISP متصل شود و ارتباط با اینترنت را برقرار کند. به طور کلی باید گفت روتر بی سیم از پورت WAN برخوردار است ولی اکسس پوینت بی‌سیم فاقد این پورت است.

منطقه پشتیبانی

روتر بی‌سیم معمولا در سازمان‌های کوچک و ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که اکسس پوینت بی سیم در سازمان‌های بزرگ و مکان‌هایی که درخواست برای AP زیاد است، کاربرد دارد.

روتر یا اکسس پوینت کدام را بخریم؟

تا اینجا با روتر و اکسس پوینت و تفاوت‌هایی که این دو دستگاه با یکدیگر دارند، آشنا شدیم. با داشتن این اطلاعات می‌توانیم راحت‌تر و آگاهانه‌تر نسبت به خرید این محصولات اقدام کنید. به طور کلی باید گفت اکسس پوینت دستگاهی است که تنها وظیفه اتصال دستگاه‌ها به شبکه WiFi را بر عهده دارد و برای اتصال به اینترنت به روتر نیاز دارد.
با توجه به این مسئله در صورتی که قصد توسعه شبکه وایرلس خود را داریم، باید از یک اکسس پوینت استفاده کنیم و در صورتی که تمایل به ایجاد شبکه‌ای بی‌سیم با چندین کاربر در منزل را داشته باشیم، باید از روتر بی‌سیم استفاده کنیم. 


 
Comments
Send Comment
مقالات

نقد و بررسی تلفن سیسکو Cisco 8865 IP Phone

Cisco IP Phone 8865 کامل‌ترین تلفن تصویری سیسکو است که امکانات منحصر به فرد این گوشی شما را شگفت زده خواهد کرد پس با نقد و بررسی بهترین گوشی حال حاضر سیسکو با ما همراه باشید.
1399/02/10
ادامه...

امکانات و ویژگی‌های تلفن سیسکو سری 6800

در این مقاله به بررسی دقیق تمامی امکانات و ویژگی های تلفن سیسکو سری 6800 پرداخته شده تا بتوان با توجه به نیاز و نوع کاربری خود اقدام به خرید این دستگاه کرد.
1399/02/10
ادامه...

Wireless Access Point

اکسس پوینت بی‌سیم به عنوان یک فرستنده یا گیرنده عمل می‌کند و شبکه کابلی یا بی‌سیم را گسترش می‌دهد. به طور کلی زمانی از اکسس پوینت بی‌سیم استفاده می‌شود که سیگنال‌های وای‌فای ضعیف، نقاط کور یا مواردی برای گسترش شبکه وجود داشته باشد.
1399/02/08
ادامه...